• PL
  • EN
  • Encyklopedia

    Oddajemy do Twojej dyspozycji zbiór wiedzy w postaci najczęściej używanych pojęć i haseł w języku, stosowanym przez konsultantów systemów ERP oraz BI.

    Pragniemy podzielić się z Tobą naszym spojrzeniem na te nierzadko zawiłe zagadnienia i przedstawić je w najbardziej przystępny sposób.

    Jesteśmy pewni, że poniższa baza okaże się pomocna. Życzymy owocnej lektury!
    A
    B
    C
    D
    E
    F
    G
    H
    I
    J
    K
    L
    M
    N
    O
    P
    Q
    R
    S
    T
    U
    W
    Z

    Asocjacyjne podejście do modelowania danych

    Najczęściej używane obecnie są relacyjne bazy danych, gdzie występujące powiązania między tabelami są utworzone za pomocą kluczy. W podejściu asocjacyjnym połączenia pojawiają się na skutek kojarzenia pól o tych samych nazwach. Asocjacyjne podejście do modelowania danych polega na łączeniu tabel za pomocą pól o tych samych nazwach.  Niektóre narzędzia do analizy biznesowej generują takie połączenia automatycznie, gdy tylko tabele zostaną wczytane i oprogramowanie wykryje pola o tych samych nazwach w 2 tabelach. Wygeneruje wtedy automatycznie połączenie między nimi. Model ten jest bardziej intuicyjny i bardziej przypomina sposób myślenia użytkownika.  Należy uważać podczas modelowania danych asocjacyjnie by nie wygenerować pętli. Wtenczas dokładna analiza danych staje się niemożliwa.

    APS

    APS (Advanced Planning System) to aplikacja służąca do zaawansowanego planowania i harmonogramowania, dzięki której zamówienia klientów mogą być wykonywane zawsze na czas, a rzeczywisty termin dostawy jest możliwy do określenia już w momencie przyjęcia zamówienia.

    APS opiera się o trzy główne funkcjonalności: zaawansowane planowanie, zaawansowane harmonogramowanie i określanie planowanej daty dostawy produktu, która zostaje wygenerowana i skalkulowana przez system na podstawie życia zakładu, jego zasobów i pozostałych wymagań. Aplikacja charakteryzuje się wielozadaniowością oraz tworzy plany materiałów i zasobów w jednym zintegrowanym kroku, który kieruje całą strukturą produkcyjną oraz każdym zamówieniem.

    Analizator ryzyka rynkowego

    SAP MRA dostarcza narzędzi do analizy ryzyka rynkowego w odniesieniu do zawartych rzeczywistych transakcji.

    Pozwala również przeprowadzać analizy symulacyjne (ew. scenariuszowe analizy wrażliwości – Scenario Analysis) na podstawie założonych kryteriów (zmiana stóp procentowych, kursów walutowych, notowań na giełdzie). MRA umożliwia dodatkowo kalkulację ryzyka w kontekście obliczania wartości bieżącej netto (NPV), wartości przyszłej (FV) czy wartości zagrożonej (VaR).

    Analizator ryzyka kredytowego

    Funkcjonalność SAP CRA – Analizator ryzyka kredytowego – skupia się głównie na pomiarze, analizie i kontroli ryzyka w odniesieniu do partnerów biznesowych, z którymi zawierane są transakcje na rynku finansowym.

    Analizator portfela

    SAP PA stanowi zestaw narzędzi do prowadzenia wielowymiarowych analiz pod kątem efektywności zawieranych transakcji. Pozwala między innymi na mierzenie wartości zwrotu z inwersycji (ROI, time-weighted rate of return – TWRR, money-weighted rate of return – MWRR), czy porównywanie osiągniętego wyniku z założonym celem (budowanie benchmarków).

    Analiza danych

    Proces uzyskiwania ze zbioru danych użytecznych informacji takich jak znalezienie nieoczekiwanych związków, zależności i schematów w celu ich zrozumienia, a następnie wykorzystania do podejmowania odpowiednich decyzji.

    Alternate state

    Czyli stany alternatywne. Używane najczęściej do porównania danych np. z dwóch różnych okresów, dotyczące dwóch obiektów itp. Dzięki tej funkcjonalności możemy deaktywować filtracje danych za pomocą wszystkich obiektów występujących w aplikacji i ograniczyć do kilku wybranych. Porównanie polega na tym, że na jednym arkuszu mamy 2 wykresy, bądź tabele, które filtrujemy niezależnie od siebie.

    Business intelligence

    Inaczej BI lub analityka biznesowa- jest to proces, w którym dane ewoluują w informacje a informacje w wiedzę. Wiedza pozwala dokonywać właściwe decyzje i w konsekwencji zwiększa konkurencyjność firmy na rynku. Większość narzędzi BI jest ściśle powiązana z tworzeniem hurtowni danych, z których to czerpią dane do późniejszych analiz. Wyjątkiem jest QlikView, który zrzesza dane z różnych systemów informatycznych, nie korzystając z hurtowni danych. Mając wszystkie dane w jednym miejscu dokonujemy bardziej dokłądnej i szybszej analizy. Analizy te przedstawiane są w postaci raportów, na których to znajdują się zwizualizowane dane.

    Budżetowanie

    KliqPlan stworzony przez KTLabs jako rozszerzenie produktów rodziny QlikView umożliwia inteligentne wprowadzanie danych bezpośrednio w QlikView. Dzieje się to dzięki bogatemu zestawowi funkcji, takich jak:

    • automatyczne przeliczanie wartości powiązanych,
    • blokowanie sum i wartości jednostkowych,
    • zarządzanie uprawnieniami,
    • edytor tabel słownikowych.

    Daje sposobność do tworzenia nowego budżetu przy pomocy jednego kliknięcia z wykorzystaniem dowolnych danych bazowych (np. sprzedaż za poprzedni rok, prognoza itp.).

    Biller Direct

    Rozwiązanie umożliwia  wprowadzanie obsługi internetowej rozliczeń z Odbiorcami. Oferuje płatności internetowe, a także umożliwia odbiorcy tworzenie zapytań oraz skarg przez internet. Pozwala na automatyczne powiadomienia za pomocą email oraz SMS.

    Big data

    Duży zbiór danych, który ze względu na rozmiar trudno jest przetwarzać i analizować, a jednocześnie niesie to za sobą duże korzyści ponieważ prowadzi do zdobycia nowej wiedzy. Pojęcie dużego zbioru danych tyczy się przypadków gdy nie da się przetwarzać je za pomocą powszechnie stosowanych narzędzi.

    Bank własny

    Bank, w którym jednostka gospodarcza ma założone konta bankowe. Utworzony w systemie SAP bank przechowuje główne informacje dotyczące banku (kraj, nazwa instytucji finansowej, adres, numer IBAN, numer SWIFT). Każdy bank jest tworzony w systemie z niepowtarzalnym numerem ID.

    Cykl rozłożenia

    Zbiór ustawień wykorzystywanych do cyklicznego (np. okresowego) rozliczenia MPKów lub zleceń wewnętrznych. Za jego pomocą dokonywane jest zbiorcze rozliczenie nadawcy (bez odciążenia z podziałem na pierwotne rodzaje kosztów) oraz obciążenie odbiorców rozliczenia wraz ze szczegółową alokacją kosztów na różnych odbiorców. Nadawczy obiekt jest rozliczony poprzez odciążenie wtórnego rodzaju kosztów używanego w danym cyklu rozłożenia.
    Ze względu na mniejszy stopień uszczegółowienia obciążenie systemu również jest mniejsze.

    Cykl rozdziału

    Zbiór ustawień wykorzystywanych do cyklicznego (np. okresowego) rozliczenia MPKów. Za jego pomocą dokonywane jest rozliczenie nadawczego MPKa oraz obciążenie odbiorców rozliczenia wraz ze szczegółową alokacją kosztów na różnych odbiorców.

    Nadawczy obiekt rozliczany jest poprzez odciążenie pierwotnych rodzajów kosztów, na które wartości były ewidencjonowane.

    CRM

    CRM (Customer Relationship Management) to rozwiązanie, które dostarcza efektywną metodę zarządzania procesem sprzedażowym. CRM pozwala na definiowanie kampanii, szans i celów sprzedażowych. Daje możliwość budowania osobnych kartotek – klientów i potencjalnych klientów. Funkcjonalność CRM ułatwia rozróżnianie procesów telemarketingowych i bardziej zaawansowanych procesów sprzedażowych oraz daje możliwość zapisywania podsumowania każdej rozmowy z klientem i automatycznego przenoszenia e-maili z Outlooka do systemu.
    Każda opisana funkcja pozwala nie tylko na śledzenie wszystkich działań w stosunku do potencjalnych klientów, ale także na połączenie procesów sprzedażowych z ofertami, projektami ofertowymi i zamówieniami.

    Centrum zysku

    Samodzielna jednostka, wyodrębniona w ramach struktury organizacyjnej, ponosząca odpowiedzialność za swoje przychody i koszty.  Centra zysku reprezentują poszczególne obszary zadaniowe/odpowiedzialności w przedsiębiorstwie, dając podstawy do ich okresowej analizy rentowności.

    Cecha (w CO-PA)

    Kryteria wykorzystywane w ramach rachunku wyników segmentów rynku (CO-PA). Zestawienia wartości dla różnych cech tworzą obiekty wynikowe, które stanowią zestaw informacji dotyczących produktu, klienta czy struktury sprzedaży i są przypisane do odpowiednich obiektów controllingowych. Wykorzystanie cech służy wspomaganiu planowania oraz analizy rentowności firmy

    Diagram Gantta

    Graf stosowany w zrządzaniu projektami. Jest to graficzny sposób pokazujący rozplanowanie poszczególnych etapów (zadań) projektu w czasie.

    Diagram Gantta uwzględnia podział projektu na poszczególne zadania oraz rozplanowanie ich w czasie. Pokazuje czasy rozpoczęcia i zakończenia działań, ich trwania, kolejność i wzajemne zależności.

    Etapy tworzenia diagramu Gantta:

    1. Podział projektu na poszczególne zadania.
    2. Określenie ram czasowych dla wyodrębnionych zadań i całego projektu.
    3. Ustalenie kolejności realizacji zadań.
    4. Określenie czasów rozpoczęcia i zakończenia dla poszczególnych zadań.
    5. Graficzne przedstawienie harmonogramu.

     

    Zalety Diagramu Gantta:

    • Uniwersalizm metody
    • Możliwość sprawnego planowania
    • Bieżąca kontrola realizowanego przedsięwzięcia
    • Możliwość bieżącego aktualizowania harmonogramu
    • Dobra wizualizacja zadań wykonywanych równolegle
    • Efektywne zarządzanie czasem przy realizacji zadań

    Derywaty

    Instrumenty pochodne to grupa instrumentów, których głównym celem jest zabezpieczanie pozycji walutowej lub stopy procentowej, tworzonej przez inne transakcje. System SAP wspiera obsługę bardzo szerokiego spektrum instrumentów finansowych, poczynając od relatywnie prostych transakcji typu Swap (IRS, CIRS), transakcji typu CAP i FLOOR aż po różnego rodzaju opcje (w tym waniliowe, barierowe i azjatyckie) i strategie opcyjne.

    Darmowe towary (rabat w naturze)

    W systemie SAP jest możliwość wprowadzenia tzw. rabatu w naturze, dzięki czemu, w zleceniu sprzedaży system, na podstawie wprowadzonych do sprzedaży materiałów, automatycznie przelicza ile i którego darmowego towaru wydać dodatkowo.

    ETL

    Proces zasilania bazy danych, a właściwie hurtowni danych oparty na trzech etapach. Etap ekstrakcji (Extract) polega na wydobyciu danych ze źródeł oraz skompresowaniu ich do najmniejszego możliwie rozmiaru. Dzięki temu dane mogą zostać zmniejszone nawet o 95% objętości. Drugi etap to etap transformacji, w którym to następuje modelowanie danych. Bez właściwego modelu hurtownia nie będzie działać prawidłowo. Ostatni etap to ładowanie danych do hurtowni.

    ERP dla drukarni

    Wraz z Infor SyteLine Printing & Packaging dostaniesz kompleksowe rozwiązanie klasy ERP z dodatkowymi narzędziami zbudowanymi specjalnie pod potrzeby branży poligraficznej. Jego szczególna wartość opiera się na szybkim reagowaniu na zapytania ofertowe klientów i szybkie wyliczanie ceny wydruku w oparciu o zdefiniowane formuły.

    Elixir

    Międzybankowy system pośredniczący w wymianie informacji o wierzytelnościach oraz zleceniach płatniczych wyrażonych w PLN działający w ramach KIR S.A (Krajowej Izby Rozliczeniowej).

    Element PSP (Plan Strukturalny Projektu)

    Odpowiada uszeregowanym w  hierarchii poszczególnym zadaniom lub grupom zadań w  projekcie. Umożliwia planowanie oraz ewidencję kosztów i przychodów pojedynczych etapów projektu.

    Formularz

    Każdy ekran w systemie, w którym możliwe jest wprowadzenie danych np. kartoteka dostawcy, zamówienie zakupu. Widok formularza to widok klasyczny lub tabelaryczny.

    Finansowanie zewnętrzne

    System SAP umożliwia kompleksową obsługę produktów finansowych określanych mianem „instrumentów dłużnych” – czyli takich, które pozwalają pozyskać kapitał z rynku. Oferując odpowiednią cenę, przedsiębiorstwo zyskuje możliwość pozyskania finansowania z rynku ze źródła innego niż banki. System SAP w pełni wspiera obsługę transakcji, dotyczących emitowanych papierów wartościowych.

    Faktura

    System SAP umożliwia tworzenie, zmianę oraz stornowanie faktur, wystawianie faktur może odbywać się automatycznie, poza tworzeniem faktur pojedynczych jest również możliwość tworzenia faktur zbiorczych.

    Grupa środków trwałych

    Każda jednostka gospodarcza ewidencjonuje posiadane środki trwałe w podziale na grupy. Jest to uwarunkowane prawnie oraz podatkowo. Również w systemie SAP jest to odzwierciedlone i zdefiniowane. Grupy środków trwałych to najważniejszy podział znajdujący się wewnątrz modułu FI-AA. Grupy środków trwałych odgrywają również rolę czysto techniczną, ponieważ determinują wyświetlane w rekordzie danych aktywów trwałych informacje o danych podstawowych i amortyzacji (np. grupa „Środki transportu” będzie miała dostępne do uzupełnienia pole „Numer rejestracyjny pojazdu”, a grupa „Środki trwałe w budowie” nie będzie podlegała amortyzacji). Do każdej grupy aktywów trwałych przypisany jest zakres numerów, który pozwala na łatwą identyfikację pojedynczego składnika po jego numerze.

    Gospodarka materiałowa

    Gospodarka materiałowa, czyli moduł zarządzania zapasami pozwala na organizację magazynów i pozycji magazynowych oraz ich przepływu wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa. Funkcjonalność zarządzania zapasami wspomaga planowanie procesu zakupowego.

    Sprawne zarządzanie zapasami skraca czas wprowadzania zamówień, eliminuje duplikaty, ogranicza koszty, błędne dane oraz zapewnia ich spójność. SyteLine pozwala na definiowanie własnych struktur magazynowych, realizowania najważniejszych transakcji magazynowych oraz przeprowadzania inwentaryzacji. Dzięki ścisłej integracji z pozostałymi modułami funkcjonalnymi (tj. zaopatrzenia, sprzedaży, produkcji, finansów) możliwe jest śledzenie i planowanie wszystkich ruchów materiałowych.

    Hurtownia danych

    Jest to rodzaj bazy danych. Jest to zbiór zintegrowanych danych z wielu źródeł, zorientowanych tematycznie, przeznaczonych tylko do odczytu. Zbiór ten jest cyklicznie uaktualniany danymi z systemów informatycznych używanych w przedsiębiorstwie. Celem hurtowni danych jest optymalizacja i szybkość wyszukiwania informacji dlatego też często model danych różni się od tego w relacyjnej bazie danych. Na hurtowni danych działa większość systemów analitycznych.

    Home Banking

    System do elektronicznej komunikacji banku z klientem poprzez wykorzystanie linii telekomunikacyjnych. Jest to usługa dla klientów polegająca na dostarczeniu dostępu do danych oraz możliwości składania zleceń z rachunków bankowych Klienta za pomocą elektronicznego systemu bankowości.

    Hierarchia materiału

    Hierarchia materiału standardowo składa się z trzech poziomów, dzięki którym możemy zdefiniować czym jest nasz materiał.Np. marka produktu A-Płyn-500BUT (czyli płyn marki A 500ml w butelce); hierarchia materiału może być również używana podczas ustalania cen lub w celach statystycznych analiz w module SD.

    Hierarchia klienta

    W SAP SD można zdefiniować poziomy hierarchii klienta oraz przypisać do nich poszczególnych klientów. Hierarchia klienta może być wykorzystywana np. podczas ustalania cen, ponieważ cenę możemy ustalić dla poszczególnych poziomów hierarchii/węzłów hierarchii i będzie ona obowiązywać dla wszystkich klientów, którzy są do niej przypisani. W takim przypadku nie ma konieczności wprowadzania ceny dla każdego klienta indywidualnie.

    Inwentaryzacja

    Ustalenie za pomocą spisu faktycznego stanu wszystkich rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych, jak też wyjaśnienie różnic pomiędzy stanem stwierdzonym podczas inwentaryzacji (rzeczywistym) a stanem wynikającym z ewidencji księgowej.

    Integracja danych z różnych źródeł

    Połączenie danych pochodzących z różnych systemów. Dane te są przetwarzane w taki sposób, aby w sposób logiczny można było użyć ich do zbudowania jednego, wspólnego modelu danych, a następnie oparciu o ten model zbudować raport analizujący te dane razem co jest trudne do zrealizowania bez integracji.

    Informacja klient-materiał

    Do dokumentów sprzedażowych dane zaciągane są z ustawień per klient-materiał. Jeśli taki wpis nie istnieje następnie dane są zaciągane z danych podstawowych klienta, a jeśli tutaj również nie ma wprowadzonej informacji, system zaczytuje je z danych podstawowych materiału. Czasem dochodzi do sytuacji, gdzie klient na zamówieniu posługuje się własnymi nazwami materiałów, które niekoniecznie są odwzorowaniem nazwy materiału w systemie. W takim przypadku istnieje możliwość utworzenia tego typu powiązania poprzez Informację Klient-Materiał.

    Infor SyteLine QCS

    Infor QCS to aplikacja pozwalająca na kompleksową kontrolę jakości poszczególnych obszarów przedsiębiorstwa. Moduł QCS nadaje nową wartość dodaną do podstawowych procesów przedsiębiorstwa poprzez definiowanie i rejestrowanie testów inspekcji, definiowanie kodów jakości, zarządzanie narzędziami. Kontrola jakości składa się z czterech podmodułów, które mogą działać razem bądź rozłącznie. Najczęściej wykorzystywane z nich to:

    • QCS Supplier– Kontrola Jakości Dostaw
    • QCS Customer– Kontrola Jakości Obsługa Klienta
    • QCS InProcess– Kontrola Jakości Produkcji

    In memory 

    Model przetwarzania danych w pamięci RAM. W takim modelu podczas odczytu całość danych ładowana jest do pamięci gdzie następuj późniejsze jej przetwarzanie. Dysk służy jedynie do przechowywania danych. Model ten jest szybszy od tradycyjnych modeli ponieważ pamięć RAM jest wielokrotnie szybsza od obecnie dostępnych dysków twardych między innymi przez wyeliminowanie narzutu czasowego stwarzanego przez nośnik. Przez zwiększone zużycie pamięci RAM niezbędne jest wyposażenie maszyny w odpowiednią jej ilość.

    In House Cash

    SAP In-House Cash służy do centralizacji płatności wewnątrz oraz między organizacjami, w celu wprowadzenia znaczących oszczędności transakcyjnych. Dzięki centralizacji rozliczeń, możliwa jest redukcja liczby kont bankowych, a także wykonywanych płatności transgranicznych. Obie te cechy, a także oszczędności wynikające z minimalizacji kosztów związanych ze spreadami kursów walutowych, stanowią o korzyściach jakie można osiągnąć poprzez wdrożenie tego modułu.

    IDES

    Skrót określający przykładową jednostkę gospodarczą funkcjonującą w systemie SAP.

    Jednostka gospodarcza

    Najmniejsza jednostka organizacyjna, dla której można stworzyć odrębne zasady rachunkowości. Zdefiniowanie przynajmniej jednej jednostki gospodarczej w systemie SAP jest obowiązkowe.

    Księgowanie rzeczywiste

    Pochodzące z finansów księgowania na rzeczywisty obiekt controllingowy z którego wartości mogą zostać dalej alokowane.

    Księgowania uzgadniające (z CO do FI)

    Księgowania uzgadniające w controllingu mające swoje odzwierciedlenie po stronie finansów. Dochodzi do nich wtedy, gdy alokacje w controllingu powodują zmianę wpływającą na wyniki w finansach,  w przeciwieństwie do większości księgowań, które tego wpływu nie mają.  Integracja księgowań z CO do FI  odbywa się automatycznie w czasie rzeczywistym, co zapewnia bieżącą aktualizację.

    Księgi Pomocnicze

    Księgi poboczne, które funkcjonują w systemie SAP komplementarnie z Księgą Główną. Gromadzą one informacje w sposób analityczny, poszerzając wartości informacje wybranych kont Księgi Głównej. W księgach pomocniczych zawarte są np. księgowania rozrachunków z dostawcami, odbiorcami.

    Księga Główna w FI

    Podstawowa Księga, która gromadzi konta księgowe, na których są ewidencjonowane zdarzenia gospodarcze występujące w jednostce gospodarczej.

    Koszty pośrednie

    Koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo jako rezultat prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej nie związane bezpośrednio z kosztami produkcji lub świadczonych usług.

    Kod SWIFT

    Zwany również pod pojęciem BIC. Jest to międzynarodowy 8-11 znakowy wzorcowy kod, identyfikujący dany bank. Kod SWIFT wykorzystywany jest przede wszystkim przy realizacji płatności za granicę jak również dla płatności przychodzących zza granicy.

    Klucz amortyzacji

    Klucz amortyzacji definiuje wysokość amortyzacji środków trwałych. Jest przypisany do każdego środka w jego rekordzie danych podstawowych. Umożliwia to automatyczne obliczanie amortyzacji każdego aktywa.

    Kalkulacja materiału

    Narzędzie służące do zagregowania wszystkich kosztów związanych z wytworzeniem materiału. Wynikiem kalkulacji jest ogólny koszt wytworzenia, który może zostać wykorzystany w celu aktualizacji wybranej ceny materiału. Podstawowym typem kalkulacji jest kalkulacja standardowa wykorzystywana do aktualizacji ceny standardowej materiału.

    Kalkulacja ceny standardowej

    Pozwala na jednoczesną wycenę i analizę różnych materiałów. Kalkulacja oparta jest na oszacowaniu kosztów, służy wycenie materiałów dla danego okresu i nie może być zmieniana. Cena standardowa nie jest zależna od fluktuacji cen czy zmian zachodzących w trakcie planowania produkcji.

    Linia harmonogramu (harmonogramowanie)

    W dokumentach sprzedażowych dane ustalane są na trzech poziomach: nagłówka, pozycji oraz linii harmonogramu. Poziom linii harmonogramu jest najbardziej szczegółowy, ponieważ zawiera informację o dostępności towaru w poszczególnych datach. Data, na jaką system potwierdzi nam poprzez kontrolę dostępności towar ustalana jest poprzez harmonogramowanie w przód lub harmonogramowanie w tył.

    Lean management

    Lean Management (potocznie nazywany Lean) – jest to koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, która opiera się na dostarczaniu klientom produktów bądź usług jakich oczekują, w jak najprostszy sposób, z zachowaniem szacunku dla pracowników. Struktura systemu Lean opiera się na trzech podstawowych filarach: planowanie strategiczne, struktura organizacyjna, zdolność zasobów ludzkich.

    Lean Management, który jest również w Polsce nazywany „Szczupłym zarządzaniem”, polega na znacznym ograniczeniu zasobów potrzebnych do produkcji: ludzi, powierzchni, nakładów inwestycyjnych, czasu, itd., a jednocześnie na skupieniu się na maksymalnym wykorzystaniu środków i dostosowaniu przedsiębiorstwa do warunków panujących na rynku. Główną jego ideą jest wyeliminowanie marnotrawstwa, do którego należy:

    • Nadprodukcja (produkowanie więcej niż trzeba lub zbyt wcześnie)
    • Za duże czasy wykonania operacji ze względu na złe zaprojektowanie produktów i narzędzi
    • Zła organizacja stanowisk pracy
    • Niepotrzebny transport materiałów między funkcyjnymi obszarami (częściej niż jest to konieczne)
    • Błędy lub braki wymagające naprawy bądź korekty (dotyczące dostaw, informacji, wyrobów, dokumentów)
    • Zapasy materiałowe większe niż minimum
    • Wykonywanie zbędnych korków w procesie obróbki (m.in. przemieszczanie się ludzi w pracy podczas szukania części, narzędzi itp.)

     

    Założenia:

    • Elastyczność struktury organizacyjnej
    • Ciągłe udoskonalanie organizacji poprzez liczne szkolenia kadry i pracowników
    • Wyodrębnienie małych jednostek organizacyjnych, zespołów pracujących nad określonym zadaniem
    • Podział odpowiedzialności
    • Podnoszenie kwalifikacji
    • Stymulowanie motywacji
    • Tworzenie odpowiedniego klimatu w firmie
    • Wdrażanie przedsięwzięć modernizacyjnych i restrukturyzacyjnych
    • Optymalizacja procesów
    • Wdrażanie innowacyjności
    • Oszczędne zaangażowanie zasobów
    • Nieustanne eliminowanie wszelkiego marnotrawstwa
    • Troska o wysoką jakość

    MRP

    MRP (Material Requirements Planning) – planowanie zapotrzebowania materiałowego jest narzędziem, które działa w środowisku produkcyjnym, pozwalając na zautomatyzowanie/ usprawnienie planowania zapotrzebowania materiałowego w celu zaspokojenia popytu.

    Moduł MRP wspomaga utrzymywanie równowagi pomiędzy zaopatrzeniem a popytem. MRP jest sposobem planowania, który zajmuje się planowaniem zapotrzebowania w kolejności od najniższego poziomu w strukturze materiałowej.
    Oznacza to, że narzędzie MRP planuje w pierwszej kolejności wyrób końcowy, następnie zapotrzebowanie na kolejne poziomy komponentów, uwzględniając czasy realizacji.
    MRP pozwala na automatyczne tworzenie zamówień zakupów, zleceń produkcyjnych, transferów pomiędzy magazynami, planowanie zużycia materiałów, efektywne zarządzanie zapasami czy redukcję czasu przygotowania ofert dzięki bazie wiedzy, zawierającej wszystkie niezbędne informacje o stanach magazynowych i produkcyjnych.

    Monitowanie

    Program, który umożliwia sprawdzanie należności jednostki gospodarczej. Należności powstają w momencie wystawienia faktury VAT dla odbiorcy. Zazwyczaj podczas tworzenia faktury są dodawane warunki, które określają terminy płatności. Udzielany jest zatem kredyt kupiecki. Monitowanie pozwala na planowanie płynności finansowej i prognozowanie, w jakim terminie jednostka będzie dysponowała środkami pieniężnymi określonej wysokości. Ponadto monitowanie pozwala na wysyłanie do odbiorców przypomnień o uregulowaniu należności, czyli zapłacie za wystawioną fakturę.

    Model płatka śniegu

    Schemat ten jest bardziej złożoną wersją modelu gwiazdy.  Różnica między modelem gwiazdy a modelem płatka śniegu polega na normalizacji tabeli wymiarów. W wyniku normalizacji tabele wymiarów posiadają własne wymiary. Schemat ten stosuję się gdy w danych występują bardziej złożone wymiary oraz po to by silniej odzwierciedlić sposób myślenia użytkownika. Cechami charakterystycznymi tego modelu jest spadek efektywności zapytań, przyczyną jest większa ilość połączeń, szybsze ładowanie danych do tabel dzięki normalizacje tabel, łatwiejsza do modyfikacji struktura. Rzadziej używa się tego modelu ponieważ ważniejszy jest czas realizacji zapytań aniżeli ładowania danych do tabel.

    Model gwiazdy

    Najprostszy model hurtowni danych. Nazwa pochodzi od rozmieszczenia tabel gdzie w centralnym miejscu znajduje się tabela faktów otoczona tabelami wymiarów. Tabela faktów jest znormalizowana do trzeciej postaci normalnej. Tabele wymiarów są zwykle zdenormalizowane. Tabela faktów zawiera kolumny zawierające klucze obce łączące ją z tabelami wymiarów oraz kolumny zawierające miary dotyczące danego faktu. Cechy charakterystyczne tego modelu to prosta struktura, czyli  łatwy model do zrozumienia, duża szybkość wykonywania się zapytań, ze względu na małą ilość połączeń, długi czas ładowania danych do tabel wymiarów ze względu na denormalizację. Jest wspierana przez wiele narzędzi.

    Miejsca powstawania kosztów (MPK)

    Wskazuje na miejsce gdzie koszt jest generowany. Służy do gromadzenia kosztów na rożnych poziomach struktury organizacyjnej.

    Menadżer transakcji

    Jest narzędziem pozwalającym na ewidencję, raportowanie oraz wycenę rynkowa Mark-to-Market transakcji rynku finansowego.

    Nagłówek dokumentu

    Główna część dokumentu. Określa datę wystawienia dokumentu, datę księgowania, rodzaj dokumentu, podatek VAT, dostawcę lub odbiorcę, warunki płatności, formę płatności.

    Określanie (ustalanie) materiału

    Istnieje możliwość ustawienia automatycznej podmiany numeru materiału klienta na numer SAPowy. Jest to wykorzystywane np. przy kampaniach reklamowych, zamawianiu przez klienta materiałów po jego numerach wewnętrznych lub EANach.

    Oferta

    Oferta w systemie to miejsce, w którym istnieje możliwość zdefiniowania oferty handlowej złożonej klientowi. Oferta zawiera nagłówek – dane podstawowe dotyczące klienta, terminu ważności, miejsca dostarczenia, warunków płatności itp. oraz linie – określające oferowane produkty ich ilość i cenę.

    Obszar zbytu 

    Obszar zbytu definiuje strukturę przedsiębiorstwa w części SD.Obszar zbytu składa się z trzech informacji: Działu sprzedaży, Kanału dystrybucji oraz Dziedziny.

    Obszar wyników

    Jest to najwyższy poziom raportowania w controllingu. Wykorzystywany jest do strukturalizowania i segmentacji rynku. Na tym poziomie analizuje się wartości pochodzące z rachunku wyników segmentów rynku (CO-PA).

    Obszar rachunku kosztów

    Wyodrębniony obszar (np. geograficznie) z obszaru wyników wykorzystywany na potrzeby rachunkowości wewnętrznej. Służący do zebrania wszystkich ustawień definiujących podejście do analiz wewnętrznych. W strukturze organizacyjnej SAP podlegają mu jednostki gospodarcze, które w ramach jednego obszaru wyników muszą posługiwać się tym samym planem kont.

    Obiekt wynikowy

    Zestawienie wartości (w CO-PA) dla różnych cech, które stanowią zestaw informacji dotyczących produktu, klienta czy struktury sprzedaży.

    Obieg dokumentów 

    Obieg dokumentów zawiera informacje o utworzonych dokumentach, powiązanych ze sobą w ramach wykonanego procesu. Z poziomu obiegu dokumentów widzimy co zostało już wykonane w danym procesie oraz podejrzeć szczegóły wyświetlając dokumenty bezpośrednio z poziomu obiegu dokumentów.

    Punkt wysyłkowy

    Jednostka organizacyjna w systemie, która jest odpowiedzialna za typ transportu, wymagane materiały do wysyłki i środki transportu. Dla przykładu możliwymi punktami wysyłkowymi może być stacja kolejowa zakładu lub magazyn.

    Przetwarzanie w tle

    Pozwala na zautomatyzowanie rutynowych zadań oraz optymalizację wykorzystania możliwości system SAP ERP. Dzięki przetwarzaniu w tle system jest mniej obciążony niż w przypadku korzystania z okien dialogowych. Pozwala to na przyspieszenie pracy oraz lepszą jej organizację.

    Protokół niekompletności (niekompletność danych)

    W dokumentach SD dostępny jest protokół niekompletności, dzięki któremu użytkownik ma możliwość sprawdzenia jakie dane są wymagane a nie zostały jeszcze wprowadzone. Protokół niekompletności pozwala na przedostanie się do odpowiedniego pola, które powinno zostać uzupełnione, aby dokument został zapisany poprawnie.

    Prospekt

    Potencjalny klient, który jeszcze nigdy nie złożył zamówienia zakupu na oferowany produkt, ale istnieje możliwość, że dokona tego w przyszłości.

    Procedura cenowa

    Procedura cenowa zawiera informacje o możliwych rodzajach warunków cenowych, kolejności ich obliczania, obowiązkowości, regułach obliczeniowych i wyszukiwaniu konta.

    Podatek (ustalanie podatku)

    Na zleceniu sprzedażowym i fakturze uwzględniamy podatek dla sprzedawanego materiału. System kalkuluje podatek automatycznie na podstawie klasyfikacji podatkowej klienta, klasyfikacji podatkowej materiału, kraju nadania oraz kraju docelowego.

    Płatności automatyczne

    Program płatności automatycznych pozwala na automatyczne generowanie przelewów za faktury kosztowe dla dostawców.

    Planowanie stawek działań na MPK

    Element procesu związanego z alokacją kosztów z wykorzystaniem rodzajów działań. Ewidencja tych działań odbywa się z wykorzystaniem stawek, które wcześniej muszą zostać zaplanowane oraz wprowadzone do systemu.

    Planowanie produkcji APS

    SyteLine APS to aplikacja służąca do zaawansowanego planowania i harmonogramowania. Dzięki niej zamówienia klientów mogą być wykonywane zawsze na czas, a rzeczywisty termin dostawy jest możliwy do określenia już w momencie przyjęcia zamówienia.APS opiera się o trzy główne funkcjonalności: zaawansowane planowanie, zaawansowane harmonogramowanie i określanie planowanej daty dostawy produktu, która zostaje wygenerowana i skalkulowana przez system na podstawie życia zakładu, jego zasobów i pozostałych wymagań. Aplikacja charakteryzuje się wielozadaniowością oraz tworzy plany materiałów i zasobów w jednym zintegrowanym kroku, który kieruje całą strukturą produkcyjną oraz każdym zamówieniem.

    Plan kont

    Lista wszystkich kont Księgi Głównej używanych w systemie przez jednostkę gospodarczą. Każde konto ma numer, opis, informację o typie konta (wynikowe bądź bilansowe) oraz wariant statusu pola, który determinuje informacje możliwe od uzupełnienia podczas tworzenia konta KG.

    Papiery Wartościowe

    Papiery wartościowe to grupa instrumentów o dość skomplikowanej strukturze. Są to instrumenty emitowane przez przedsiębiorstwa lub przez kraje w celu uzyskania alternatywnego względem banków finansowania. System SAP wspiera różnego rodzaju papiery wartościowe – obligacje (zero-, stało- i zmiennokuponowe), akcje, udziały, warranty i inne.

    QlikView

    Oprogramowanie BI stworzone przez firmę QlikTech w 1996 roku. Niesamowicie intuicyjne narzędzie wspomagające najtrudniejsze decyzje użytkowników. Dzięki niej wiele firm zwiększyło swoją konkurencyjność na rynku. Wyróżnia go to, że integruje różne źródła danych i raportuje je w jednym miejscu. Ponadto wszystkie dane są ładowane do pamięci RAM, gdzie następuje ich przetwarzanie i sumowanie. Pamięć RAM jest wielokrotnie szybsza od wszystkich dostępnych dysków twardych między innymi przez wyeliminowanie narzutu czasowego stwarzanego przez nośnik . Dzięki temu charakteryzuje go niesamowita szybkość działania. Ładowane dane ulegają silnej kompresji w wyniku czego rozmiar danych redukuję się do 5-10% w stosunku do danych źródłowych. 3 słowa które najlepiej opisują QlikView to optymalizacja, integracja i wizualizacja.

    QlikTech

    Firma założona w Szwecji w 1993 roku przez Björna Berga oraz Staffana Gestreliusa. Ci panowie chcieli stworzyć aplikacje naśladująca pracę ludzkiego mózgu. Wynikiem ich pracy był QuikView.  Nazwa pochodzi od słów Quality, Understanding, Interaction i Knowledge. W 1996 roku nazwa została zmieniona na QlikView gdzie L oznacza Learning. Nazwa miała też podkreślać zdolność do szczegółowej analizy danych za pomocą zaledwie jednego kliknięcia. Obecna siedziba firmy znajduję się w USA w Radnor, Pensylwania, a na jej czele stoi Lars Björk. Firma wspiera już 33 000 klientów w 100 krajach na całym świecie w podejmowaniu najważniejszych decyzji. Do jej produktów należą QlikView Server, QlikView Desktop, QlikView Connector, QlikView Workbench, QlikSense, GeoQlik i inne. Niedawno nazwa została skrócona do Qlik.

    QCS Supplier

    QCS Supplier – Kontrola Jakości Dostaw

    Proces zarządzania dostawcami nigdy się nie kończy. Rozpoczyna się od analizy ofert poszczególnych dostawców, a następnie przez proces ich wyboru i akceptacji. QCS pozwala na śledzenie jakości dostawców i ich produktów oraz definiowanie własnych systemów kontroli jakości dostawców.

    W ramach QCS Supplier użytkownik otrzymuje możliwość: zarządzania materiałami, alertami bezpieczeństwa, wydrukiem etykiet, transferami wadliwych materiałów do magazynów kontroli jakości. QCS Supplier umożliwia: automatyczną kalkulację poziomu jakości dostaw i dostawców na podstawie wcześniej zdefiniowanych kryteriów, zarządzanie reklamacjami od dostawców, raportowanie dotyczące jakości dostawców oraz przeprowadzanie inspekcji odbioru.

    QCS InProcess

    QCS InProcess – Kontrola Jakości Produkcji

    Zapewnienie jakości podczas procesu produkcyjnego bywa często skomplikowanym procesem. Procesy produkcyjne wymagają obsługi wielu operacji kontrolnych, przechwytywania różnego rodzaju wyników kontroli jakości, śledzenia wad oraz pozycji wymagających przeróbek i napraw. QSC In-Process wspiera wszystkie te elementy w powiązaniu z całym systemem ERP. Jest zatem spójną częścią zleceń i operacji produkcyjnych. Wadliwa pozycja może zostać oznaczona jako uszkodzona, a system śledzi jej koszty. QCS In-Process pozwala również na obsługę dokumentów związanych z zapewnieniem jakości.

    W skład modułu QCS In-Process wchodzą:

    • Inspekcje zleceń produkcyjnych;
    • Śledzenie numerów seryjnych;
    • Śledzenie kosztów odpadów.

    QCS Customer

    QCS Customer – Kontrola Jakości Obsługa Klienta

    Klienci wymuszają prowadzenie kartoteki wszystkich produktów, aby mieć pewność, że zaprojektowany, a następnie wyprodukowany indeks wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom. Moduł pozwala ulepszyć proces kontroli jakości wyrobów poprzez zdefiniowanie kategorii produktów, które wymagają potwierdzenia jakościowego, daje także pewność, że wybrane produkty trafią do kontroli jeszcze przed wysyłką do klienta. QCS Customer umożliwia: pełną inspekcję wysyłek, obsługę reklamacji klienta, rejestrację skarg/uwag/wniosków klienta.

    Rynek walutowy

    W zakresie rynku walutowego, system SAP oferuje pełną obsługę transakcji typu:

    • FX Spot,
    • FX Forward,
    • FX Swap.

    Analogicznie jak w przypadku instrumentów rynku pieniężnego, system SAP wspiera kompletne procesy obsługi wymienionych rodzajów transakcji – włącznie z wyceną walutową transakcji FX Forward (opartą na wprowadzanych kursach terminowych, kursach spot w dniu wyceny, lub kursach interpolowanych).

    Rynek pieniężny

    W ramach rynku pieniężnego zawierane są transakcje, dotyczące najbardziej popularnych instrumentów finansowych. Należą do nich: depozyty na stałą i zmienną stopę procentową, kredyty i pożyczki, linie kredytowe oraz papiery komercyjne. System SAP umożliwia pełną obsługę procesów związanych z instrumentami rynku pieniężnego – od ich utworzenia, przez rozliczenie, zaksięgowanie i wykonanie niezbędnych czynności związanych z zamknięciem okresu (wycena walutowa / kalkulacja odsetek należnych na dzień bilansowy).

    Rozliczenie okresowe

    Dokonywane podczas zamykania okresu w controllingu w celu dalszej alokacji kosztów pochodzących z MPK na inne obiekty controllingowe.

    Rodzaje warunków cenowych (warunki cenowe)

    W SAP SD każdy warunek cenowy (cena, rabat, dopłata, podatek itp.) jest odrębnie zdefiniowany oraz zawiera niezbędne informacje szczegółowe.

    Rodzaj kosztów wtórnych

    Wyszczególnione w controllingu, jako te, które wskazują na koszty generowane wewnątrz organizacji. Pozwalają na odzwierciedlenie kosztów generowanych pomiędzy obiektami controllingowymi. Nie znajdują swojego odzwierciedlenia w finansach.

    Rodzaj kosztów pierwotnych

    Wskazuje na rodzaj kosztów pochodzących spoza organizacji. Koszty pierwotne odpowiadają kontom Księgi Głównej. Rodzaj kosztów wykorzystywany jest do rozliczeń kosztów controllingu stanowiąc punkt integracji modułów SAP FI oraz SAP CO.

    Rodzaj dokumentu

    Szczególny typ dokumentu, który jest wykorzystywany do wprowadzania do systemu SAP różnego rodzaju informacji. Osoby rodzaj dokumentu jest tworzony dla dostawców, odbiorców, materiałów, aktywów trwałych, poleceń księgowań na kontach Księgi Głównej.

    RMA

    Proces polegający nazgłoszeniu niepoprawności działania produktu nabytego u sprzedawcy/ producenta. Związany w zależności od ustaleń z wymianą produktu, zwrotem poniesionych kosztów, bądź naprawą objętych okresem gwarancyjnym. W SyteLine istnieje osobny moduł wspierający podstawowe procesy związane z obsługą reklamacji w powiązaniu z pozostałymi procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwie.

    RFQ

    RFQ (Request for Quotation) to moduł dodatkowy Infor SyteLine pozwalający na systemowe tworzenie zapytań ofertowych do dostawców. Rozwiązanie takie daje możliwość tworzenia kompletnego procesu począwszy od zapytania ofertowego do wyboru najlepszego dostawcy. RFQ jest ogromnym wsparciem dla całego procesu zakupowego, pozwala na jego kontrolę, szybszą i efektywniejszą obsługę oraz obniżanie kosztów. Swoją funkcjonalnością obejmuje ponadto: dołączanie dokumentów elektronicznych do zapytań, ustalanie wielu progów cen i ilości sprzedaży, predefiniowane list dostawców, dystrybucję wielokrotnego zapytania ofertowego, tworzenie jednorazowych zapytań do dostawców, masowe generowanie zapytań w celu zaktualizowania cen.

    Raport

    Raport w SyteLine to inaczej wydruk. Wydruk w systemie jest to zwykle potwierdzenie transakcji, dokument magazynowy/zewnętrzny, faktura, oferta i tym podobne. Każdy wydruk może zostać wygenerowany w różnych formatach, a następnie zapisany bądź wydrukowany. Formularze pozwalające na wygenerowanie raportu umożliwiają zawężenie danych i informacji, które powinny się na nim znaleźć.

    Szkolenie QlikView 

    Usługi szkoleniowe pozwalające na szybsze wdrażanie zaawansowanych aplikacji biznesowych.

    Wyróżnia się trzy rodzaje szkolenia QlikView:

    • nauka tworzenia interfejsów użytkownika, czyli tzw. design,
    • nauka modelowania danych, czyli szkolenie dla deweloperów
    • oraz nauka administrowania systemów.

    Szkolenie dla designerów obejmuje naukę efektywnej eksploracji danych, tworzenie interfejsu przyjaznego użytkownikowi, zarówno pod względem wyglądu jak i też intuicyjności w obsłudze. Szkolenie dla deweloperów dotyczy nauki sposobu modelowania danych, optymalizacji ich pozyskiwania oraz przydatnych funkcji do uzyskania odpowiedniego zbioru danych. Nauka administrowania systemów obejmuje instalacje i obsługę serwera, publisher’a, podział dostępów do danych i aplikacji itp.

    Substytucja

    Funkcjonalność w systemie SAP ERP pozwalająca na automatyczne uzupełnienie danych (np. danych podstawowych lub dokumentu) na podstawie wpisów w innych polach danych podstawowych lub dokumentu.

    Sterowanie kopiowaniem

    Sterowanie kopiowaniem umożliwia utworzenie poszczególnych rodzajów dokumentów (dokumenty sprzedażowe, dostawy, faktury) w referencji do innych. Konfiguracja sterowania kopiowaniem przyspiesza wypełnianie dokumentów, gdyż automatycznie uzupełnia odpowiednio wcześniej skonfigurowane pola.

    Środki trwałe w FI

    Obszar SAP FI, w którym dokonywana jest ewidencja zdarzeń gospodarczych związanych z aktywami trwałymi. Obejmuje księgowania zakupu i sprzedaży aktywów trwałych, likwidacji, amortyzacji.

    Sprawdzenie dostępności towarów

    Kontrola dostępności materiału może zostać zdefiniowana w różnych dokumentach, np. na poziomie zlecenia sprzedaży czy dostawy.Zakres kontroli dostępności może uwzględniać zapasy, przyjęcia, wydania, planowaną produkcję oraz czas uzupełniania zapasu. Kontrola dostępności przebiega na poziomie zakładu, ale może uwzględniać również kontrolę składów.

    SLA

    SLA (Service Level Agreement) – umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług) jest umową zawierającą gwarancję dla firmy usługobiorczej, że usługodawca będzie wykonywał prace w oparciu o ustalony poziom jakości (np. czas reakcji na zgłaszane incydenty). W ramach świadczonej umowy dokonywane są uzgodnienia dotyczące minimalnego poziomu świadczonych usług, monitorowanie realizacji, raportowanie oraz przegląd osiąganych wyników.

    Skarbiec i zarządzanie ryzykiem

    SAP TR jest modułem wspierającym zarządzanie instrumentami finansowymi przedsiębiorstwa.Dostarcza on narzędzia do optymalnego zarządzania płynnością oraz ryzykiem finansowym – w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa. Kluczowymi elementami tego pakietu są:

    • Analizator Ryzyka Rynkowego,
    • Analizator Ryzyka Kredytowego,
    • Zarządzanie Zabezpieczeniami,
    • Analizator Portfela,
    • Menedżer Transakcji.

    SIB

    Seeing Is Believing czyli wstępny projekt/aplikacja tworzona w krótkim okresie czasu na ograniczonej liczbie danych. SIB ma na celu wykazanie potęgi QlikView, jego funkcjonalności i unikalności w stosunku do innych narzędzi BI. Przedstawiany klientowi w celu sprzedaży głównego produktu, którym to jest zaawansowana aplikacja pokrywająca obszar wszystkich niezbędnych danych do raportowania.

    Shop Trak

    Oprogramowanie wspomagające rejestrowanie pracy człowieka w obszarze produkcyjnym przedsiębiorstwa. Zaprojektowane do obsługi ekranów dotykowych. Zaraportowane prace zostają przesłane w czasie rzeczywistym do SyteLine. Shop Trak obsługuje zmianowość, a na podstawie czasu pracy człowieka określa czas pracy maszyny. Zbiera dane w oparciu o różne stawki wynagrodzenia dla różnych ośrodków pracy. Profile pracowników są elastycznie konfigurowalne.

    Set analysis

    Składnia służąca do ograniczania zbioru danych w wyrażeniu. Pozwala nam również na ograniczenie użytkownikowi filtracji. Dzięki tej funkcjonalności, która pojawiła się w QlikView w 2008 wraz z wersją 8.5 znacznie ułatwiała pracę deweloperów na wykresach. Set analysis jest składnią, którą można używać tylko na wykresach, w skrypcie jest to niedozwolone, ale w niektórych przypadkach można również osiągnąć analogiczny efekt za pomocą innych operacji.

    SEPA

    Jednolity Obszar Płatności w Euro. W jego obrębie przedsiębiorcy, obywatele, oraz inne podmioty i instytucje mogą dokonywać płatności bezgotówkowe w walucie euro w krajach Unii Europejskiej. Rozliczenia SEPA są realizowane standardowo w przeciągu jednego dnia roboczego.

    Segmenty

    Jednostka organizacyjna w Nowej Księdze Głównej. Wykorzystywane do raportowania przychodów i kosztów. Cele raportowania segmentowego to: zapewnienie wglądu do różnych rodzajów aktywności gospodarczej, kiedy zakres działalności przedsiębiorstwa jest różnorodny oraz dostarczanie informacji na temat ogólnej kondycji finansowej jednostki gospodarczej.

    Section Access

    Mechanizm służący do podzielenia praw dostępu do aplikacji. Dzięki niemu zyskujemy ochronę przed nieautoryzowanym dostępem oraz ograniczenie danych, które uprawnieni użytkownicy mogą widzieć i co mogą z nimi zrobić. Występują 2 poziomy dostępności: administrator i użytkownik. Administrator determinuje prawa jakie dany użytkownik będzie posiadał, tzn. czy będzie mógł modyfikować plik, czy będzie miał wgląd do danego arkusza aplikacji, czy będzie widział wszystkie dane czy ograniczone, itp. Section Access generuję się w skrypcie, najczęściej w ukrytej zakładce chronionej hasłem. Wczytywany jest jak normalna tabela. Znajdują się w niej minimum 2 pola, z których „Access” czyli dostęp(USER lub ADMIN) jest obowiązkowy oraz nazwa użytkownika, hasło, licencja, domena itd. do wyboru. Oczywiście większą ochronę zapewni większa ilość pól w tabeli dostępu.

    SAP VAT

    SAP jako program księgowy umożliwia ewidencję podatków. Nie tylko w module finansowym, ale również w SD i MM. Po zaksięgowaniu podatków jest możliwość ich wyciągania z systemu i raportowania do instytucji finansowych np. Urząd Skarbowy.

    SAP FI

    SAP FI to moduł SAP umożliwiający prowadzenie księgowań na kontach Księgi Głównej. Moduł łączy wszytsie inne moduły działające w SAPie: Gospodarkę materiałową, Sprzedaż i dystrybuję, Planowanie produkcji. SAP FI to podstawowy moduł systemu. Umożliwa ewidencję zdarzeń gospodarczych mających miejsce w przedsiębiorstwie, generowanie automatycznych księgowań, wywoływanie raportów i sprawozdań na cele zewnętrzne i wewnętrzne.

    Tryb projektowania

    Tryb projektowania daje możliwość modyfikowania formularzy każdemu użytkownikowi, który posiada do tego uprawnienia. Zmiana wyglądu formularza, zmiana nazwy lub wielkości pola, dodawanie nowych pól/ przycisków – wszystko to jest możliwe z poziomu trybu projektowania w samym systemie, bez konieczności zmiany kodu źródłowego.

    Ustalanie partnera

    Partnerzy w systemie SAP SD odpowiadają różnym rodzajom odbiorców, którzy w systemie są odzwierciedleni poprzez tzw. grupy kont, do których przypisane są poszczególne role partnera (np. Zleceniodawca, Odbiorca towaru, Odbiorca faktury, Płatnik, Interesant, Pracownik, Partner handlowy). W zależności od konfiguracji systemu oraz utworzonych danych podstawowych odbiorcy, podczas tworzenia poszczególnych dokumentów w procesie sprzedaży, po podaniu indeksu odbiorcy system determinuje nam automatycznie odpowiednie role partnera wraz z indeksami założonymi dla nich w systemie. W procesie sprzedaży często inny klient odpowiada za zamówienie, do innej lokalizacji jest przesyłany towar, a jeszcze gdzie indziej wysyłana faktura. Dzięki ustalaniu partnera w systemie jesteśmy w stanie odzwierciedlić te zależności w prosty sposób.

    Ustalanie ceny

    Ustalanie cen w SD jest szerokim pojęciem i zawiera konfigurację oraz wszelkie ustalenia związane z definiowaniem różnego rodzaju warunków cenowych (ceny netto, ceny brutto, upustów, dopłat, podatków, kosztu wytworzenia, marży, zaokrągleń itp.).

    Uprawnienia

    W zależności od rodzaju wykonywanych zadań użytkownicy mogą mieć nadane różne uprawnienia związane w wykonywaniem poszczególnych operacji w systemie SAP. W zależności od funkcji, możliwości korzystania z niektórych funkcjonalności związanych np. z wprowadzaniem danych lub generowaniem raportów mogą być blokowane poprzez nie udzielenie uprawnieniń do korzystania z nich.

    Workflow

    Obieg dokumentów między pracownikami, którzy wykonują określone czynności. Jest to system umożliwiający rozliczanie faktur, zarządzanie kosztami i strukturą zakupów, zlecanie zadań do realizacji, obsługa wniosków urlopowych, porządkowanie korespondencji, czy też rejestrowanie umów.

    System workflow wspiera obieg informacji w firmie i zarządzanie procesami, które w niej zachodzą. Każdy pracownik w firmie ma dostęp do terminarzy i zadań, które ma realizować. Kontrola nad tym, czy firma pracuje prawidłowo, jest znacznie łatwiejsza i bardziej usystematyzowana. Moduły planowania i kontroli realizacji projektów pozwalają na lepszą kontrolę i wzrost skuteczności ich realizacji.

    Korzyści:

    • Pozwala podzielić procesy na zadania i przypisać je osobom odpowiedzialnym za realizację poszczególnych elementów
    • Stanowi źródło informacji o sposobie kontrolowania etapów pracy
    • Umożliwia przeanalizowanie stosowanych metod pracy
    • Pokazuje, kto i w jakim czasie dokonał zmian w danej operacji
    • Równocześnie uwzględnia możliwość kontrolowania czasu wykonywania zadania oraz umożliwia modyfikację planu wykonania zgodnie z działaniami w rzeczywistości.
    • Motywuje pracowników
    • Daje świadomość, że łatwo jest ustalić źródło potencjalnych opóźnień oraz odnalezienie osoby, która jest za nie odpowiedzialna

    Wdrożenie QlikView 

    Podzielone jest na wiele etapów. Pierwszy z nich to rozmowa z klientem i określenie wymagań, potrzeb i problemów z którymi ma sobie poradzić QlikView. Gdy wymagania są już jasno postawione następuje rozmowa z administratorem bazy danych który ma nam wskazać oraz dać dostęp do potrzebnych w aplikacji danych. Gdy zbierzemy już wymagania i dane następuje instalacja serwera QlikView na wirtualnej maszynie klienta i na niej też wykonuję się SIB-a czyli krótki 3-dniowy (opcjonalny) projekt wykonany na ograniczonej ilości danych w celu przedstawienia klientowi funkcjonalności QlikView. Po stworzeniu mini aplikacji i przedstawieniu jej klient wyraża zainteresowanie systemem lub też jego brak. Jeśli SIB zrobi wrażenie na kliencie i zdecyduje się na wdrożenie całkowitej aplikacji, następuje jej tworzenie i sprzedaż licencji klientowi. W zależności od potrzeb klienta może to być kilka licencji lub nawet kilka tysięcy. Wdrożenie QlikView wraz z główną aplikacją może trwać od kilku tygodni do kilkunastu miesięcy.

    Wdrożenia Syteline

    Podzielone jest na wiele etapów, zwykle przebiegających w następujący sposób:

    • przygotowanie projektu,
    • realizacja(przygotowanie i weryfikacja koncepcji,
    • konfiguracja i testy modułowe, testy użytkowników,
    • przygotowanie końcowe (przygotowaniue do startu produktywnego),
    • Go-live i wsparcie.

    Walidacja

    Proces weryfikacji wartości oraz kombinacji wartości podanych w systemie SAP. Wprowadzone wartości zostają sprawdzone w odniesieniu do zdefiniowanego przez użytkownika założenia (wyrażenia logicznego). Jeżeli wyrażenie logiczne jest prawdziwe, wartości sprawdzane są dalej za pomocą kolejnego wyrażenia kontrolnego. Jeżeli wyrażenie kontrolne jest prawdziwe, dane zostaną zaksięgowane. Jeżeli wyrażenie to jest nieprawdziwe, system podaje zdefiniowany przez użytkownika komunikat. To, czy księgowanie może zostać przeprowadzone, zależy od typu podanego komunikatu.

    Zlecenia wewnętrzne

    Wykorzystywane przez przedsiębiorstwo do planowania, gromadzenia i rozliczania wewnętrznych aktywności oraz zadań. SAP umożliwia monitorowanie zleceń wewnętrznych. Tworzone są do kontrolowania kosztów działań wewnętrznych.

    Zarządzanie zapasami

    Moduł zarządzania materiałami i zapasami pozawala na organizację magazynów i pozycji magazynowych oraz ich przepływu wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa. Funkcjonalność zarządzania zapasami wspomaga planowanie procesu zakupowego. Sprawne zarządzanie zapasami skraca czas wprowadzania zamówień, eliminuje duplikaty, ogranicza koszty, błędne dane oraz zapewnia ich spójność. SyteLine pozwala na definiowanie własnych struktur magazynowych, realizowania najważniejszych transakcji magazynowych oraz przeprowadzania inwentaryzacji. Dzięki ścisłej integracji z pozostałymi modułami funkcjonalnymi (tj. zaopatrzenia, sprzedaży, produkcji, finansów) możliwe jest śledzenie i planowanie wszystkich ruchów materiałowych.

    Zarządzanie zabezpieczeniami

    System SAP kompleksowo wspiera proces zarządzania zabezpieczeniami. Umożliwia zarządzanie relacjami między obiektami generującymi ekspozycje na różnego rodzaju czynniki ryzyka (obiekt zabezpieczany) a transakcjami pochodnymi (obiekty zabezpieczające). Poza tworzeniem i obsługą wspomnianych relacji (plany zabezpieczeń, poziomy zabezpieczeń, pro- i retrospektywny pomiar efektywności zabezpieczeń) system SAP wspiera Rachunkowość Zabezpieczeń – włącznie z generowaniem wymaganej prawnie dokumentacji.

    Zarządzanie środkami pieniężnymi i płynnością

    Zarządzanie środkami pieniężnymi i płynnością umożliwia monitorowanie przepływów finansowych.To zapewniaja pełny wgląd w przyszłą sytuacje firmy. Funkcjonalność narzędzi pozwala prawidłowo zaplanować przyszłą gotówkę, tak aby w każdym momencie fundusze były optymalnie rozlokowane.

    Zarządzanie projektami

    Moduł zarządzania projektami jest narzędziem usprawniającym pracę przedsiębiorstw, których wyroby są często projektowane pod specyfikację, bądź indywidualne wymagania klientów. SyteLine daje możliwość budowania nie tylko projektów wykonawczych, ale również tych tworzonych jedynie na potrzeby oferty. Wraz z funkcjonalnością projektowania użytkownik otrzymuje możliwość zbierania kosztów projektów, definiowania zasobów i zadań niezbędnych do ich realizacji, porównywania kosztów planowanych z rzeczywistymi, analizowania odchyleń, śledzenia aktywności w ramach projektu, definiowania własnych typów projektów, określania kamieni milowych projektów oraz integracji projektów wykonanych w SyteLine z projektami w systemie Microsoft Project.

    Zarządzanie produkcją dyskretną

    Zarządzanie produkcją związaną z wytwarzaniem maszyn, narzędzi, mebli i podobnych produktów o definiowalnej strukturze materiałowej i marszrucie technologicznej. Konfiguracja może obejmować produkcję seryjną, wariantową oraz jednostkową pod zamówienie klienta. Po więcej informacji wejdź na stronę o planowaniu produkcji dyskretnej

    Zarządzanie produkcją

    Moduł zarządzania produkcją wspiera tworzenie i realizację zleceń oraz operacji produkcyjnych. Daje możliwość śledzenia pracy maszyny, człowieka, zużycia materiałów, kosztów, poziomu złomu, produkcji w toku, wyrobów gotowych, raportowania pracy ludzkiej, a także tworzenia zleceń produkcyjnych w powiązaniu z konkretnym zamówieniem klienta.

    Zarządzanie polityką kredytową

    Rozwiązanie pozwalające na prowadzenie centralnej polityki kredytowej oraz kontroli kredytowej względem odbiorców. Dane, dotyczące limitu oraz ryzyka kredytowego (wewnętrzne, pochodzące z SAP oraz zewnętrzne, pochodzące z agencji scoringowych) pozwalają na ręczne lub automatyczne ustalenie wiarygodności oraz wysokości limitu kredytowego.

    Zarządzanie należnościami spornymi

    SAP DM stosuje się w przypadku przetwarzania roszczeń spornych w rozrachunkach. Dzięki ewidencji wszystkich zdarzeń związanych z daną sytuacją sporną możliwa jest jej bieżąca kontrola aż do zakończenia procesu.

    Zarządzanie kredytem odbiorcy/sprawdzanie limitu kredytowego odbiorcy

    Zarządzanie kredytem odbiorcy pozwala nałożyć na odbiorcę limit kredytowy, do wysokości którego klient może składać zamówienia. W trakcie współpracy w systemie jest możliwość weryfikacji poziomu kredytu oraz w przypadku przekroczenia limitu kredytowego zablokowania realizacji dalszych zleceń dopóki zadłużenie nie zostanie przez klienta spłacone.

    Zarządzanie komunikacją z bankami

    Rozwiązanie pozwalające monitorować proces płatności od momentu przeprowadzenia płatności w systemie SAP do momentu przetworzenia przez bank. Standardową funkcją rozwiązania SAP BCM jest tworzenie różnego rodzaju ścieżek akceptacyjnych dla procesu płatniczego realizowanego w systemie SAP. Dodatkowo SAP BCM umożliwia grupowanie płatności według różnych cech i predefiniowanych kryteriów – tak by ilość płatności i koszty związane z ich realizacją były jak najmniejsze.

    Zapotrzebowanie zakupu

    Zgłoszenie do działu zakupów potrzeby nabycia określonej ilości towarów lub usług od zewnętrznych dostawców. W SyteLine zapotrzebowania zakupu mogą być generowane ręcznie, automatycznie z konkretnego zlecenia produkcyjnego lub z wykorzystaniem narzędzia MRP. Zapotrzebowania zakupu można w łatwy, automatyczny sposób przekształcić w zamówienie zakupu, bez konieczności wpisywania tych samych danych kolejny raz.

    Zamówienie zakupu

    Miejsce w systemie, w którym istnieje możliwość zdefiniowania zamówienia złożonego u dostawcy i powiązania go z pozostałymi danymi w systemie. Zamówienie zakupu może być utworzone ze statusem „planowane”, „zamówione”, a w trakcie reazlizacji zamównia, status może zostać zmieniony na „zakończone”, „historia”. W SyteLine istnieje możliwość budowania zwykłych oraz otwartych zamówień zakupu.

    Zamówienie klienta

    Miejsce w systemie, w którym istnieje możliwość zdefiniowania zamówienia złożonego przez klienta i powiązania go z pozostałymi danymi w systemie. Zamówienie klienta może być utworzone ze statusem „planowane”, „zamówione”, a w trakcie realizacji zamówienia, status może zostać zmieniony na „zatrzymane”, „zakończone”, „historia”. W SyteLine istnieje możliwość budowania zwykłych oraz otwartych zamówień klienta.

    Zakład

    Zakład odgrywa jedną z głównym ról w logistyce i sprzedaży. Gdy tworzymy, przetwarzamy, produkujemy lub transportujemy jakąś pozycję system automatycznie próbuje określić powiązany zakład z danych podstawowych. Bez określonego zakładu zakończenie dowolnego procesu z daną pozycją nie jest możliwe.

    Żądanie faktury korygującej

    Żądanie faktury korygującej jest dokumentem sprzedażowym używanym przy tworzeniu faktur korygujących. Zanim faktura korygująca zostanie utworzona w systemie, powstaje żądanie faktury korygującej ( z ref. do faktury sprzedażowej), w której definiujemy pozycje przed i po korekcie, wprowadzamy powód utworzenia żądania i dane, które mają zostać poprawione w ramach korekty, a następnie zapisujemy taki dokument. Żądanie faktury korygującej nie generuje żadnych księgowań, dlatego może służyć do weryfikacji żądania korekty zanim faktura korygująca zostanie utworzona. Dopóki osoba odpowiedzialna nie zatwierdzi żądania faktury korygującej do dalszego przetwarzania, może zostać zablokowana do fakturowania i dopiero po zdjęciu blokady jest możliwość utworzenia faktury korygującej wraz z odpowiednimi księgowaniami.