• PL
  • EN
  • BI dla początkujących

    Od dłuższego czasu, termin „Business Intelligence”  (BI) jest stałym gościem niemal każdego medium zajmującego się branżą IT czy wykorzystaniem technologii informatycznych w biznesie. To dobrze, bo narzędzia należące do tej kategorii mogą być źródłem wielu istotnych i MIERZALNYCH korzyści dla (prawie) każdego przedsiębiorcy.

    Dlaczego „prawie każdego”?

    Czy chodzi o cenę? Nie. Dzisiaj nie zawsze trzeba decydować się na klasyczne wdrożenie: zakup licencji i usług wdrożeniowych. Dzięki technologiom typu Cloud, także systemy BI są dostępne w formie abonamentu. Zatem, podstawowym czynnikiem wyboru jest model biznesowy potencjalnego użytkownika. Im bardziej skomplikowany, im więcej danych związanych z prowadzoną działalnością posiadamy, tym większe pole do popisu dla systemów klasy BI.

    Możliwości

    Gdy zastanawiamy się nad przyszłym wykorzystaniem takiego systemu, należy się przyjrzeć poszczególnym obszarom funkcjonowania naszej firmy: finansom, sprzedaży, zakupom, kadrom, itd. Natomiast, z punktu widzenia dostawców systemów BI, jednym z ciekawszych obszarów jest marketing, a w nim śledzenie zachowań klientów.

    Posiadając firmowy system klasy Business Intelligence, warto zainteresować się możliwościami, jakie daje tzw. analiza RFM. Jej celem jest śledzenie m.in. 3 wskaźników aktywności klientów, takich jak:

    W trakcie prac, analizowane są m.in. takie zdarzenia jak: ilość i wartość zakupów dokonywanych w badanym okresie czasu, a także kto i jak często tych zakupów dokonuje.

    Otrzymywane w trakcie analiz wyniki mogą pomóc w dokładniejszej segmentacji rynku, lepszym poznawaniu potrzeb klientów czy w projektowaniu skuteczniejszych kampanii marketingowych. Co więcej, posiadany system BI ułatwi nam przewidywanie momentu utraty klienta, łącznie z wyliczeniem finansowych skutków takiego odejścia. Przy czym do przeprowadzenia takich analiz wcale nie jest potrzebna specjalna wiedza. Poradzi sobie z nią każdy, kto potrafi obsługiwać zwykły arkusz kalkulacyjny.

    Opracowanie:
    BPX S.A.